Közlekedés vs. rossz kerékcsapágy?

A csapágy, és különösen a kerékcsapágy kiemelkedően fontos szerepet játszik a jármű biztonságos működésében, és így a kultúrált és biztonságos közlekedés fenntartásában. A közúti közlekedés a bizal monala pul - mindenki bízik a másik fél biztonságos magatartásában és a másik autó műszaki állapotában. A csapágy valamiért az autó tulajdonosok körében mégis az egyik leginkább figyelmen kívül hagyott alkatrész. "Nagy kaland...majd ki kell cseréni" - szokták mondani. Valójában csak akkor figyelünk oda a kerék csapágy cseréjére, ha valami látványosan nem stimmel, vagy ha műszaki vizsgán nem engedik, hogy járművünk a közlekedés része legyen. Pedig a rossz kerékcsapággyal való közlekedés végül súlyos károkat okozhat a járműben - egyes szélsőséges esetekben akár egy kerék is elakadhat. Ha nem vágyunk ilyen kellementlen kaland átélésére, akkor érdemes továbbolvasni.
 
Az alábbiakban négy gyakori problémát mutatunk be, amelyek akkor fordulhatnak elő, ha a jármű kerékcsapágyai feladják a munkát.
 

1. Kormánykerék vibrációja, közlekedési kockázat

Képzelje el, hogy a közlekedés során a kormánykerék hirtelen megremeg. A normál sebességgel való közlekedés során remegő kormánykereket gyakran gumiproblémaként írják le. Végtére is, az olyan problémák, mint az egyenetlen kopás vagy a nem megfelelően töltött gumiabroncs a kormánykerék megnövekedett vibrációjához vezethetnek.
 
Másrészt a meghibásodott kerékcsapágy sokkal lassabb sebességnél is vibrációs problémákat okozhat, amelyek csak rosszabbodnak, ahogy a jármű felgyorsul. A meghibásodott kerékcsapágyak gyakran azt is okozzák, hogy az érintett kerék előre-hátra billeg mozgás közben. Ezért ha közlekedés során ilyet tapasztalunk, érdemes gondolni a csapágy eshetőleges meghibásodására is.
 

2. Fokozott gumikopás

A rossz csapágyak hatással lehetnek a jármű gumiabroncs-kopására is. A rossz kerékcsapágyak által gyakran okozott oldalirányú lötyögés megváltoztathatja a gumiabroncs kopási mintázatát, aminek következtében az abroncs gyorsabban elveszíti futófelületét, mint a többi, és csökkenti esélyeinket a biztonságos és kultúrált közlekedés során.
 
A gumiabroncsok idő előtti kopását okozhatja más probléma is, ezért ilyen esetben mindig szakember segítségét kérjük. 
 

3. A megnövelt kerékhő

A súrlódás a kerekek életformája. A gumiabroncsok gördülési ellenállása által okozott súrlódáson kívül súrlódás is keletkezik minden alkalommal, amikor a fékre lép. Mondanom sem kell, hogy a kerekei hosszas vezetés után mindig melegek lesznek.
 
Az elhasználódott kerékcsapágy megakadályozhatja, hogy a kereke szabadon forogjon, és szükségtelen súrlódást okoz, ami gyorsan hővé alakul. A gumiabroncsok nem gyulladnak meg – legalábbis a legtöbb esetben –, de a túl nagy súrlódás miatt a kereke rendkívül forró tapintásúvá válhat, amely szintén kockázatosság teszi a mindennapi közlekedést.
 
A megnövekedett kerékmelegedés hosszú távú problémákat okozhat a kerekekben és a fékrendszerben.
 
Stoneashdown
Stoneashdown
 

4. Tengelykárosodás

Ha elég hosszú ideig hibás kerékcsapágyon közlekedik, előfordulhat, hogy a jármű tengelyei megfizetik az árát. A sérült csapágy a jármű felfüggesztésének és hajtásláncának más részeit is megterheli. A végeredmény olyan sérülés, amely túlmutat magán a kerékcsapágyon.
 
A sérült kerékcsapágyak a tengely tengelyében lévő hornyokat is elhasználhatják, ami végül katasztrofális meghibásodáshoz vezethet.
 
A túlzott kopás első jeleinél ki kell cserélni a csapágyakat. Ellenkező esetben a kerék teljesen beszorulhat, és elveszítheti uralmát a jármű felett, amely veszélyezteti a közlekedés résztvevőinek biztonságát, ráadásul a kultúrált közlekedés etikájával sem fér össze.
 

Gázolaj, világítás, fék, kerekek, csapágy

Milyen gyakran fordítsunk figyelmet a csapágy egészségére? Mondhatnánk, hogy minden induláskor a tankban lévő gázolaj mennyiségének elégsége után, de talán túlzás lenne. A KRESZ kötelezően előírja az indulás előtt ellenőrizendő berendezéseket, melyek között nincs közte a csapágy - nem véletlenül. Az élettapasztalat mondatja, hogy ha kaland nélkülakarunk utazni, indulás előtt minden ezetben ellenőrzzük az autó üzemanyagszintjét: diesel autó esetében a gázolaj, benzines autó tulajdonosként a benzin, vagy ha gázos autó üzemeltetői vagyunk, az LPG szintet. (Itt előnyben vannak az elektromos autó használók). Ezt kövessék a KRESZ-ben kötelezően előírtak, és menet közben figyeljük meg, hogy hallunk-e ún. "búgó" hangot a kerekek irányából. Ez lesz az első olyan jel, amely a csapágy ellenőrzésére öszönözhet minket az autó szerviz segítségével.
 

Maszkulin vezetés vs. Önural monala puló közlekedés

A közlekedés rendjének fenntartásához nem csak a megfelelő műszaki állapotú autók jelenléte elengedhetetlen, hanem a tiszteleten és önural monala puló vezetési kultúra is. Enélkül az autó kiváló műszaki állapota sem képes megvédeni a veszélyhelyzetektől. Bár az agresszív, erőszakos, combat vezetési stílus egyesekben maszkulin tulajdonságként fogalmazódik meg, a következményekkel mindenkinek számolnia kell. A statisztikai szá monala pvó kutatások szerint a közlekedési balesetek döntő többségét nem a gépjárművek műszaki állapotának hiánya, hanem a sofőrök agresszív vagy figyelmetlen közlekedési stílusa okozza. Minden autó vezetőnek a közlekedése során választania kell: inkább bújik a maszkulin jelzővel takart Combat figurába, vagy egymásra figyelemmel, felelősen lesz a traffic részese. Ezt hivatott ösztönözni az Európai Unió MEBESAFE (Measures for Behaving Safely in Traffic - Intézkedések a biztonságos közlekedéshez) projektje is, amelyben megbukó combat sofőrök már csak ilyen autóban utazhatnak.
 
Stoneashdown and stoneashdown